19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
18
انقلاب و دفاع مقدس

روایت زندگی ۲۳ شهید اسفندارانی در «قهرمانان دیار من»

  • کد خبر : 425
  • 23 اردیبهشت 1398 - 7:53
روایت زندگی ۲۳ شهید اسفندارانی در «قهرمانان دیار من»
کتاب «قهرمانان دیار من»، روایتی مستند از زندگینامه 23 شهیدِ اسفنداران، روستایی در نزدیکی تالاب گاوخونی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «قهرمانان دیار من» نوشته ابراهیم محمودی، در ماه‌های اخیر از سوی انتشارات دارخوین اصفهان به بازار نشر عرضه شده است. این اثر حاصل ماه‌ها تحقیق و مصاحبه با افراد مطلع ازجمله برادران و خواهران، دوستان و آشنایان و به‌ویژه همرزمان شهدای اسفنداران از روستاهای جنوبی تالاب گاوخونی در بخش جرقویه علیا از توابع شهرستان اصفهان است.

بخش نخست این کتاب به آشنایی با روستای اسفنداران و مقدمه‌ای از جنگ تحمیلی اختصاص دارد و نویسنده در فصل دوم، ضمن معرفی گلزار شهدای اسفنداران، زندگینامه ۲۳ شهید این روستا را نوشته است. فصل پایانی کتاب نیز شامل چند پیوست از جدول مشخصات شهدای اسفنداران، فهرست مهمترین عملیات‌های آفندی و جزئیاتی از گرامیداشت این شهیدان است.

رسول سالی، علی‌اکبر افراز، داود محمودی، علی‌اصغر محمودی، حسن امینی، امیر(رضا) منصوری، اصغر مسائلی، فاضل ابراهیمیان، محمدحسین ابراهیمیان، حسین ضیایی، مهدی ضیایی، علی‌اکبر ضیایی،‌ سید حسن معتمدی، حاج مصطفی آزادیخواه، عباس آزادی، محمدابراهیم خداداد، محمدصادق سرنوبه،‌ طهمورث فرامرزی، ابوالفضل طالبی، محمد افراز،‌ مرتضی محمودی، حاج علی جزمانی و قدیر مؤذنی، ۲۳ شهیدی هستند که زندگینامه آن‌ها در این کتاب آمده است.

محمودی در مقدمه کتابش می‌نویسد: «از تعداد ۲۳ تن شهدای اسفندارانی و منسوب به اسفندارانی‌ها که تاکنون شناسایی و معرفی شده‌اند، فقط سه تن در گلزار روستا مدفونند که هم خود زاده روستا بوده و هم پدر و مادر آنان اسفندارانی – زاده و ساکن روستا – بوده‌اند و سایر شهدا براساس جدولی که به پیوست نیز ارائه خواهد شد، برخی در اسفنداران به‌دنیا آمده، ولی بعدها ساکن شهرهای دیگر شده‌اند. برخی دیگر فقط پدر یا مادرشان زاده اسفنداران بوده و پس از کوچ به شهرهای دیگر، فرزندانشان در آن شهر متولد شده و پس از شهادت در گلزار همان شهر مدفون شده‌اند…

ترتیب پرداختن به زندگینامه‌ها به‌گونه‌ای است که ابتدا شهیدان مدفون در گلزار شهدای اسفنداران را می‌آوریم و بعد شهیدان اسفندارانی مدفون در گلستان شهدای اصفهان و تخت پولاد، بعد شهر آباده و دِژکُرد، سپس شر قم و در نهایت شهدای مدفون در بهشت زهرای تهران را خواهیم آورد.»

اعلان مراسم ترحیم و سنگ یادبود

«پس از سال‌ها انتظارِ مادر و سایرین که امیدوار بودند خبری از زنده بودن محمدحسین (محمدحسین ابراهیمیان) فرا برسد، چند سال قبل از سوی بنیاد شهید اصفهان به خانواده اعلام کردند که برای فرزند مفقودتان مراسم ترحیمی برپا کنید و از این پس، او را شهید بپندارید و به انتظار چندین‌ ساله خود پایان ببخشید! لذا سنگ مزاری با مشخصات محمدحسین با عنوان شهید جاویدالاثر تهیه و در کنار برادر شهیدش فاضل، در قطعه بیت‌المقدس ردیف ۶ گلستان شهدای اصفهان قرار داده تا یادبودی از وی و میعادگاهی جهت زیارت خانواده، اقوام، دوستان و همرزمان و سایر امت شهیدپرور اصفهان باشد.»

سطرهایی از «قهرمانان دیار من»

«باد بهاری سر به سرم می‌گذارد، عطر آن و بوی کاه‌گل باران خورده را با شکوفه‌های بهاری و گلبرگ‌های بی‌نوایی که پرپر کرده، از پنجره به داخل اتاقم می‌کشاند. دفترم را ورق می‌زند و گلبرگ سرخ را درست روی نام تو قرار می‌دهد. او هم می‌داند که تو وقت رفتن قول داده بودی همراه بهار با شکوفه‌های انار اسفنداران برگردی. برای همین عطر چفیه‌ات را می‌آورد تا محض خاطر آن هم که شده، گل‌های انار نمیرند و من سال‌ها هرگاه آن‌ها را می‌بینم یاد تو می‌افتم و می‌ترسم نامت غبار بگیرد و جاده‌ای را که خونت را فرش کرد و جانت فانوسش شده، بی‌عبور بماند…»

نخستین چاپ کتاب «قهرمانان دیار من» در ۴۱۶ صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای ۴۵ هزار تومان در سال ۱۳۹۷ از سوی انتشارات دارخوین اصفهان راهی بازار نشر شده است.

لینک کوتاه : https://ndarkhovain.ir/?p=425

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.